Weten & Tech

‘2025 is nog veel te ver weg’

19-04-2015 16:29

DEN HAAG – Hoe de wereld er over tien jaar uitziet? “Geen idee, 2025 is veel te ver weg. Wie had tien jaar geleden kunnen denken dat er bijvoorbeeld clouds bestonden waar we allemaal in zaten te werken? De komende twee of drie jaar, dat kan nog”, zegt Werner Vogels. De Nederlander is sinds 2005 vicepresident van internetgigant Amazon. Hij was de afgelopen dagen even terug in zijn vaderland. Namens Amazon deed hij mee aan de cybertop in Den Haag.

Amazon begon ongeveer twintig jaar geleden als een boekwinkel op internet. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een duizendpoot. Zo verhuurt Amazon ruimte op zijn gigantische datacentra aan andere bedrijven, die zo in de cloud kunnen werken. Dat is het terrein van ‘chief technology officer’ Vogels. Het zakenblad Forbes noemde de geboren Amsterdammer (56) een paar jaar geleden de ‘cloud-tsaar’.

Wat we volgens Vogels veel meer gaan zien in de komende jaren zijn ‘analytics’, apparaten en programma’s die gegevens verzamelen en gebruiken. “Dat gaat een cruciale rol spelen. In supermarkten hangen bijvoorbeeld al bewakingscamera’s. Daar kun je software aan koppelen die het gedrag van klanten onderzoekt. Waar blijven ze staan, hoe lopen ze door de winkel, wat pakken ze?”

Privacy

Privacy is zonder meer belangrijk, benadrukt Vogels, “maar klantenonderzoek gebeurt nu ook al. Je kunt het onderzoek ook gebruiken om de service mee te verbeteren. Als het maar geanonimiseerd is. Ik voel me in zo’n geval geen proefkonijn.” Waar het volgens Vogels op neerkomt: “Je hebt verschillende vormen van privacy. Informatie over gezondheid of financiën vraagt om betere beveiliging dan andere gegevens.”

Een ander voorbeeld van analytische techniek: sensoren in straatlantaarns die precies meten hoeveel energie een lamp verbruikt. Als het nodig is, kunnen de lantaarns van afstand worden gedimd of juist feller worden. “En bij voetbalwedstrijden kun je de route tussen station en stadion extra verlichten voor de mensenmassa”, aldus Vogels.

Vogels ziet veel verschil tussen zijn oude thuis, Europa, en zijn nieuwe thuis, de Verenigde Staten. “Europese bedrijven geven op dit moment veel minder geld uit aan IT dan Amerikanen. Europa ziet het belang nog niet zo. Maar dat begint langzaam te veranderen.” Dat heeft een voordeel: vanuit achterstand kun je sneller groeien. “Grote Amerikaanse bedrijven hebben enorme datacentra gebouwd, daar kun je niet zomaar mee stoppen om naar de cloud te gaan. Het is gemakkelijker om iets te bouwen dat je nog niet hebt. Europa heeft een groen veld voor zich.”