Binnenland

Update – Campagne kerk tóch welkom bij NS

05-11-2014 12:18

Met update – Als eerste kerk in Nederland wilden de Remonstranten volgende week starten met een landelijke mediacampagne om vrienden te werven. De NS heeft nu echter laten weten dat de posters van de Remonstranten niet welkom zijn op Nederlandse stations. De NS wil ‘neutraal’ blijven. Ook geeft het bedrijf aan dat de religieuze spanningen wereldwijd meespelen bij de afweging om de posters te weigeren.

Neutraal of seculier

Het bestuur van de Remonstranten is hier niet blij mee. “In onze ogen krijgt het woord ‘neutraal’ hier ten onrechte de betekenis van ‘seculier’. Dat is in strijd met de Nederlandse traditie en huidige opvattingen dat binnen de grenzen van de wet religieuze uitingen in het publieke domein onlosmakelijk verbonden zijn met de vrijheid van godsdienst. De Remonstranten zijn van mening dat hun statement ‘Geloof begint bij jou’ juist in tijden van polarisatie kan bijdragen aan een meer genuanceerd beeld over religie,” aldus het bestuur in een persverklaring.

Reactie Remonstranten

Algemeen secretaris Tom Mikkers zegt tegen ThePostOnline verrast te zijn door het besluit van de NS. “De NS hanteert de Franse insteek van het begrip neutraal. In Nederland mogen er binnen de grenzen van de wet best bepaalde uitingen worden gedaan in de publieke ruimte. Als je zegt neutraal te zijn, maar wel politieke partijen, de Bond tegen het Vloeken en de Vereniging ter Bescherming van het Ongeboren Kind de ruimte geeft, dan ben je in mijn ogen inconsequent bezig. Zeker de twee laatste groepen hebben ook religieuze argumenten ten grondslag liggen aan hun acties. Deze besluitvorming komt deels voort uit angst, gezien de gespannen situatie in de rest van de wereld. In een – overigens plezierig – gesprek heeft de NS aangegeven in hoge staat van paraatheid te zijn.”

Reactie NS

Update 12.18 NS-woordvoerder Eric Trinthamer zegt tegen ThePostOnline dat de NS heeft besloten de campagne van de Remonstranten alsnog te zullen plaatsen. “We hebben het er nog eens over gehad intern en zijn tot de conclusie gekomen dat we ons besluit moeten herzien. Onze huidige richtlijn is om zo neutraal mogelijk te zijn, maar de adverteerder blijft verantwoordelijk voor de inhoud en niet de NS. Wat voor de wet niet verboden is, hoeft op stations ook niet verboden te worden. Als onze reizigers het honderd meter buiten het station niet kunnen zien, waarom dan niet op het perron? We hebben ons in eerste instantie gehouden aan het staande beleid, maar dat blijkt dus verouderd.”